FAQ: B204FT 2.0 16v turbo

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

FAQ: B204FT 2.0 16v turbo

Inlägg av taz »

Jag har samlat ihop lite information om de ovanliga 16v varianterna på rödblocken (från fabrik). Informationen nedan är "lånad" från bl.a. ett par sidor som finns länkade längst ner och bekräftad av olika sidor hittade via google.



Information om Volvos 4cyl 2.0 16v DOHC från 1992



Informationen nedan gäller B204FT och där det står även GT.



Motorns modellbeteckning: B204FT sittandes i 960



Effekt/Vrid: 190hk @ 5300rpm, 280Nm



Topp:

Modell på topp till B204FT/GT: 1001094 (1094) (B234F har 1001262)

Antal ventiler: 16, 4v/cyl

Ventiltyp: Hydraliska



Kamaxlar på B204FT/GT:

Insugskam:

Modellnamn: FI

Spec: Lyft: 6.81 mm, öppnar vid 12.9 grader ATDC

Avgaskam:

Modellnamn: FA

Spec: Lyft 7.45 mm



Bottendel:

Antal cylindrar: 4

Kompressionsförhållande: 8.2:1

Borr: 88,9 mm

slag: 80 mm

Cylindervolym: 1986 cc



Insug/Insprut/LMM:

Spridare: 337 cc/min vid 3 bar (gröna, samma som 940 turbo)

Insprutsystem: LH 2.4 MFI

3 tums LMM

Tomgång: B204FT/GT 800±50 rpm.



Turbo/Avgas:

Laddtryck: 0.4 - 0.44 bar (B230FT laddar 0.52 orginal och lämnar då 165hk)

Orginalturbo: Vatten och oljekyld garrett

Katalysator med en lambdasond.

3 tums Downpipe är orginal.





*Jag garanterar inte att informationen är korrekt och stämmer på alla årsmodeller 1991-1993, men detta är vad du hittar med Google samlat iaf...



Källor:



http://www.turbobricks.com/forums/archi ... 16935.html

http://www.cardomain.com/ride/2282798

http://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html
Bild
Only YOU can prevent forest fires.