Jag har samlat ihop lite information om de ovanliga 16v varianterna på rödblocken (från fabrik). Informationen nedan är "lånad" från bl.a. ett par sidor som finns länkade längst ner och bekräftad av olika sidor hittade via google.
Information om Volvos 4cyl 2.0 16v DOHC från 1992
Informationen nedan gäller B204FT och där det står även GT.
Motorns modellbeteckning: B204FT sittandes i 960
Effekt/Vrid: 190hk @ 5300rpm, 280Nm
Topp:
Modell på topp till B204FT/GT: 1001094 (1094) (B234F har 1001262)
Antal ventiler: 16, 4v/cyl
Ventiltyp: Hydraliska
Kamaxlar på B204FT/GT:
Insugskam:
Modellnamn: FI
Spec: Lyft: 6.81 mm, öppnar vid 12.9 grader ATDC
Avgaskam:
Modellnamn: FA
Spec: Lyft 7.45 mm
Bottendel:
Antal cylindrar: 4
Kompressionsförhållande: 8.2:1
Borr: 88,9 mm
slag: 80 mm
Cylindervolym: 1986 cc
Insug/Insprut/LMM:
Spridare: 337 cc/min vid 3 bar (gröna, samma som 940 turbo)
Insprutsystem: LH 2.4 MFI
3 tums LMM
Tomgång: B204FT/GT 800±50 rpm.
Turbo/Avgas:
Laddtryck: 0.4 - 0.44 bar (B230FT laddar 0.52 orginal och lämnar då 165hk)
Orginalturbo: Vatten och oljekyld garrett
Katalysator med en lambdasond.
3 tums Downpipe är orginal.
*Jag garanterar inte att informationen är korrekt och stämmer på alla årsmodeller 1991-1993, men detta är vad du hittar med Google samlat iaf...
Källor:
http://www.turbobricks.com/forums/archi ... 16935.html
http://www.cardomain.com/ride/2282798
http://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html
FAQ: B204FT 2.0 16v turbo
FAQ: B204FT 2.0 16v turbo
Only YOU can prevent forest fires.