ZF4HP22 - Ändra lockupens inkopplingshastighet

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

ZF4HP22 - Ändra lockupens inkopplingshastighet

Inlägg av ThaSaint »

Tack till _chevrolet_ för detta!


_chevrolet_ skrev:Denna artikel behandlar operationen som utfördes på en ZF-4hp22 låda, men det finns information längst ner om hur man går till väga på en AW.

Innan man sätter igång med detta ingrepp så bör man skaffa en hel del ATF-olja eftersom man med all säkerhet kommer att behöva göra om detta ett par tre gånger innan man är nöjd, och då är det inte fel att hälla på ny olja varje gång så har man spolat rent lådan från gammal smutsig olja., dessutom skall man införskaffa oljefilter och trågpackning, sånt ska ju inte återanvändas. men om man vill så kan man köpa billig biltema-olja som man använder under själva arbetet, och låter bli att byta filtret och hälla på riktig olja förrän man är klar. på så vis har man sparat några kronor på olja som ändå bara ska spola rent lådan.. om man har ZF-låda med några mil på svenska välsaltade vägar så bör man även skaffa samtliga 6 hållare till oljetråget, dom är i aluminium och tråget i svartjärn, så de här fästena ärgar sönder och det är inte lätt att få loss dom i helt skick. det finns två olika hållare. det går åt 2st av den raka sorten och 4st av den böjda.

tänk även på att rengöra partikelmagneterna som sitter i oljetråget. ta loss dom och rengör med avfettning. rengör även hela oljetråget. och titta i tråget om det finns spår av lamellmaterial eller metallspån. det kan tyda på att lådan är på väg att slitas ut. eller så har inte oljan vart bytt på väldigt länge, och då är det extra angeläget att byta olja ett par ggr i följd. normalt så skall bara magneterna vara kladdiga, det ska inte ligga nåt annat i tråget.



Till att börja med, en funktionsbeskrivning av lockupen:

i en automatlåda finns det en momentomvandlare som överför kraft mellan motor och växellåda, men eftersom det, enkelt förklarat, egentligen är två "fläktar" riktade mot varandra, en på motorn och en på växellådan, som ligger i olja, så är det oljan mellan dom som överför all kraft. när den ena fläkten som sitter på motorn snurrar, så kastar den olja mot den andra fläktens "vingar" och detta gör att den vill snurra med. det finns med andra ord ingen mekanisk förbindelse, vilket medför att man aldrig kan få samma varvtal på båda sidorna när kraft överförs. det är detta en lockup gör, den kopplar nämligen samman dessa två fläktar så dom är mekaniskt låsta, och på så sätt blir det samma varvtal in och ut från momentomvandlaren, och bränsleförbrukningen minskar.

men det tråkiga är att den här funktionen går in vid en ganska så hög hastighet, mellan 75-110km/h beroende på motor/bakaxelutväxling.

de bilar där den går in vid 75 är ju helt OK, men om den exempelvis går in vid 90km/h så blir det ganska irriterande att behöva ligga på en 90 väg, det blir som en jojjo. och det är ju inte alls bra för varken lockupen eller bränsleekonomin. det optimala är om den går in vid ca 60-65 km/h, då kan man även ligga på 70-väg med bra bränsleekonomi.

Så den envise ändrar givetvis på detta, och här skall jag förklara hur man gör.



Först hissar man upp bilen och tappar av oljan från lådan, sen lossar man "hållarna" till tråget.

när man har fått loss tråget så ser man ventilhuset, även kallat kontrollsystem, och detta skall lossas. nu är det väldigt noga med renligheten, inte ett gruskorn får hamna i detta. har du bilen på en lyft så ställ ett bord med en ren pappskiva el. dyl på som du kan lägga ventilhuset på. tänk på att det väger några kilon så håll emot ordentligt när den sista skruven lossas.

lossa först oljefiltret som sitter med 3st skruv med T27skalle. lägg dom åt sidan tillsammans med filtret. sedan fortsätter man med de skruvar som har stor skalle. de sitter längs mitten på ventilhuset. observera att de har olika längd, för att förenkla det hela, ta hjälp av bilden nedan så ni inte blandar ihop skruvarna:



Bild

när man har ventilhuset löst så ser man ett mindre ventilhus, som sitter på höger ovansida, i detta sitter lockupens hysteresventil, vars fjäder skall modifieras, markerat på bild:

Bild



och för att få ut den så måste man ta bort låsblecket och detta går inte att ta bort om man inte tar loss det lilla ventilhuset, se bild:

Bild



lossa desa skruvar:

Bild



när man har tagit loss detta så ramlar det ut en liten kula, hom ihåg att lägga tillbaka den i sitt spår, markerat med blå ring på bilden nedan:



Bild



man kan sedan montera tillbaka detta lilla ventilhus utan att montera dit låsblecket. man kan nämligen stoppa in låsblecket från ovansidan för att förenkla nästa gång man ska greja med fjädern. efter man har stoppat in låsblecket så böjer man det på undersidan så att det inte kan ramla ur.



om man kollar i ventilfjäderdatabladet nedan så ser man att fjäder E finns i olika längder beroende på motor, mät upp fjädern och se om det verkar stämma. det är nu det besvärliga börjar, man måste nämligen gissa sig till hur mycket av fjädern som ska klippas av. ju kortare/mjukare fjäder desto tidigare går lockupen in. men fjädern får inte bli kortare än ca 45mm eftersom den då inte kommer ha någon förspänning när den ligger i sitt läge, vilket kan få ventilen att slå över direkt den får oljetryck.

min fjäder var ca 65mm och först bytte jag ut den mot en kortare fjäder, men jag var lite för snabb där och tänkte inte till ordentligt, det märktes när jag hade monterat ihop allt och skulle provköra, lockupen gick i vid 120, alltså tvärtom mot vad jag hade väntat mig, när jag plockade ur fjädern igen så lade jag märke till det jag först misade, den fjädern hade mycket tjockare tråddiameter än original, därför blev den hårdare trots att den var kortare. jag hade ingen annan lämplig fjäder i sortimentet så jag klippte helt enkelt av en centimeter på originalfjädern, och så böjde jag in det sista varvet så att fjädern inte kan skruva ur sig från sitt läge. det blev ju bättre, nu gick lockupen in vid strax över 80km/h, men det var inte vad jag ville, så det var bara att riva isär igen, och det var ju tur att jag vände på låsblecket annars hade det blivit en massa onödigt jobb.

denna gången klippte jag av några varv till så totalt klippte jag av runt 1,5cm. den blev strax under 50mm efteråt. och denna gången blev jag nöjd, lockupen gick in vid 62km/h.

Nedan följer några bilder som kan vara användbara vid modifieringen.







Bild

Bild

Bild

Bild

när man lossat ventilhuset från lådan så skall det normalt inte ramla ur något, men det sitter 8st tätningsringar instoppade i vissa hål i växellådan, dessa är låsta med invändiga låsringar, men det kan ju säkert ramla ur om man har otur. men man ser ganska lätt var dessa ska sitta då dessa hål är mycket större.



Beträffande AW 70/71/72L så kan jag bistå med information om den aktuella ventilens placering, men jag har inte gjort detta på en sån låda så jag kan inte svara på vad som blir lagom längd på fjädern.

kolla på bilderna nedan så ser ni placeringen, det är allså ventilen som kallas signalventil som styr inkopplingshastigheten i denna låda. kolla även i funktionsbeskrivningen så ser ni hur de här ventilerna funkar. så här bra beskrivning av ventilerna finns inte i boken till ZF-lådan tyvärr.



Bild

Bild

Bild

Bild
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?