How To: Byta bromsarna fram på Volvo 945 -96, säkert likadant på fler modeller
Denna guide gäller först och främst 945:or från 1996 med Girlingbromsar fram men troligen ser det likadant ut i fler modeller/årgångar.
Se över dina gamla bromsar och bestäm dig för vilka delar som skall bytas.
Beställ hem de delar du ska byta i god tid, inte alla delar brukar finnas på lager.
Följande saker beställdes hem i detta fall.
-Bromssköldar Biltema art. nr. 66-900 [98kr/st] olika varianter beroende på ABS eller ej.
-6st bultar (13mm skalle, ?Nm) VO 3516912 [2,75kr/st]
-2 nya navmuttrar (36mm skalle, 100Nm + 45grader) VO 1387624 [50kr/st]
-2 nya fettkapslar VO 1359819 [43,75kr/st]
-2st fästen för ABS-givarkabeln VO 1330409 [57,50kr/st]
-2st blindnitar för fästena VO 986726 [2,13kr/st]
-Bromsskivor VO 6848902 [725kr/st]
-passa på att skaffa 2st nya styrtappar också VO 1330273 [13,13kr/st]
-Bromsokshållare, bytes VO 8251154 [250kr/st]
-4st bleck krävs VO 3530863 [68,75kr/st]
-4st bultar (10mm insex, 100Nm) VO
-Bromsok, bytes VO 8111057/VO8111058 inkl. nya glidpinnar med bultar och gummibälgar 25Nm övre glidpinnens bult och 34Nm undre glidpinnens bult [1240kr/ok]
-2st bleck krävs VO 3530862 [68,75kr/st])
-Belägg/bromsklotssats räcker till 2 bromsskivor VO 271979 [390kr/sats]
-Bromsslangar VO 3546813 [330kr/st] (Bytte bara ena pga kompikationer)
-Bromsvätska DOT 4+ VO 9437431 0,75liter [129kr]
Verktyg som kan behövas:
Momentnyckel till att dra fast diverse bultar.
Hylsnyckel till att lossa diverse bultar.
19mm hylsa till hjulmuttrarna, 85Nm.
14 mm blocknyckel/öppen ringnyckel till bromsslangarna.
9 mm blocknyckel till bakre avluftningsnipplarna.
11mm blocknyckel till främre avluftningsnipplarna.
13mm hylsa (gärna lång modell) till sexkantsbultarna på bromssköldarna.
10mm insexhylsa (gärna lite längre modell) till okhållarbultarna, 100Nm.
12mm hylsa till glidpinnarnas bultar, 25Nm övre, 34Nm undre.
36mm hylsa till navmuttern, 100Nm + 45grader.
10mm blocknyckel till styrtapparna.
Polygrip av bättre kvalité till de mest envisa nipplarna, bultarna.
Plasthammare för att slå loss de gamla fastrostade bromsskivorna.
Gängverktyg om man drar av någon bult, lätt hänt vid byte av gamla rostiga bultar.
Genomskinnlig plastslang som kan träs över avluftningsnipplarna + liten glasburk, om man inte har speciella saker till att lufta bromsarna.
Rostlösare, bör sprejas på 1 dag i förväg.
Pallbockar, underlättar och gör arbetet säkrare.
Påbörja arbetet med att montera bort de gamla delarna:
Palla upp bilen i fram och montera av bägge framfälgarna (19mm hylsnyckel), tips är att lossa bultarna med hjulen i marken för att sedan ta loss dem när bilen är upphissad på pallbockarna.
Sedan lossar du den undre glidpinnens bult (12mm) och viker upp oket så att de gamla beläggen kan tas bort.
Lossa bromsslangen ett halvt varv (14mm).
Lossa övre glidpinnens bult och oket kan tas loss ifrån bromsslangen. Vrid oket samtidigt som du skruvar loss bromsslangen.
Lossa okhållaren, 2 bultar (10mm insexnyckel).
Skruva loss styrtappen (10mm).
Banka hårt med plasthammaren så att bromsskivan lossnar ifrån navet.
Slå bort den gamla fettkapseln så att navmuttern går att komma åt.
Lossa navmuttern (36mm), navmuttern sitter som berget.
Ta loss navet och undersök skick och kolla om den behöver mer hjullagerfett.
Ta försiktigt bort sladden som leder till ABS-givaren.
Lossa de tre sexkantsbultar (13mm) som håller fast bromsskölden. OBS! den övre bulten sitter i ett genomgående hål och är troligen hårt fastrostad (jag drog av bulten på ena sidan). De andra två var enkla att lossa.
Nu när alla delar plockats bort ser det ut så här, notera den avdragna bulten.
Nu är det dags att plocka ihop de nya delarna:
Sätt fast den nya ABS-givar-sladdens fäste med blindnit i avsett hål i bromsskölden.
Skruva fast den nya bromsskölden (gärna målad i bilens färg, snyggt och skyddar mot rost) med de tre sexkantsbultarna, dra bara åt så att de sitter fast bra.
Gör rent axeln noga, stryk på ett tunt lager hjullagerfett på axeln och sätt tillbaka navet.
Skruva fast den nya navmuttern med 100Nm + vrid ytterligare 45grader (jag lyckades inte vrida så många grader?)
Slå försiktigt på den nya fettkapseln med en plasthammare/gummiklubba.
Montera dit den nya grundligt rengjorda bromsskivan och skruva fast den nya styrtappen så att den sitter fast ordentligt.
Bromsokhållaren förses med de två bleck som nämndes tidigare, hålen för glidpinnarna smörjs med bromsfett och de gummibälg-försedda glidpinnarna trycks in i respektive hål.
Bromsokshållarens insexbultar (10mm) dras fast med 100Nm.
Lägg dit de nya beläggen på var sida av bromsskivan i hållaren.
Förse oken med de okbleck som tidigare nämnts.
Skruva fast oken i bromsslangen (14mm) och dra fast de bägge bultarna i glidpinnarna med 25Nm för den övre och 34Nm för den undre bulten (12mm).
Skruva fast hjulen (85Nm) och provsnurra för att se att allt sitter som det ska.
Slutligen luftar du bromsarna enligt valfri metod, börja alltid med de bakre oken dock.
Lycka till med bromsbytet!
Mvh Jakob Nordin
Ps. Härmed frånsäger jag mig allt ansvar för eventuella problem som uppstår pga att man använder sig av denna guide! Så här gjorde jag när jag bytte bromsar och för mig fungerade det till 100%! Se detta som ett tips och inte som en bibel! Jag kan mycket väl ha fel i något, jag kan ha skivit fel osv, osv. Jag nämner inget om hur bromsslangen byttes, det beror på att jag inte lyckades bra utan drog av nippeln på bromsröret så att en verkstadsmekaniker fick kona om bromsröret. Enligt denna mekaniker är det ett vanligt problem på just 740/940, tydligen sitter bromsröret och bromsslangen alltid fastrostat. Pga detta lät jag bli att byta vänster bromsslang. Ds.
How To: Byta frambromsarna på bl.a. 945:or.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Tyckte d var en bra beskrivning helt klart, Jag fattade precis hur det ska gå till.. tummen upp!
Dock måste jag klaga lite, stör mig på att du kallar skruvarna bultar, (många kallar kraftiga skruvar bultar jag vet.) en bult har nämligen inga gängor. det heter alltid skruv även om det gäller lite större storlekar..
MVH Micke
Dock måste jag klaga lite, stör mig på att du kallar skruvarna bultar, (många kallar kraftiga skruvar bultar jag vet.) en bult har nämligen inga gängor. det heter alltid skruv även om det gäller lite större storlekar..
MVH Micke
Wumpscut: Trodde det hette bult när det skulle in i något gängat, såsom mutter eller gängat hål?
Speciellt om skruven/bulten i fråga har sexkantshuvud. De skruvar/bultar som håller fast okhållaren kan jag medge att kalla insexskruv men menar du att de skruvar/bultar som man sätter fast bromsskölden med bör kallas sexkantsskruv?
Mvh Jakob
Ps. Hur ser i så fall en bult ut? Ds.
Speciellt om skruven/bulten i fråga har sexkantshuvud. De skruvar/bultar som håller fast okhållaren kan jag medge att kalla insexskruv men menar du att de skruvar/bultar som man sätter fast bromsskölden med bör kallas sexkantsskruv?
Mvh Jakob
Ps. Hur ser i så fall en bult ut? Ds.