How-To Trimma B230F

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

How-To Trimma B230F

Inlägg av ThaSaint »

Lite tips från Fastmoving?


Fastmoving? skrev:
B230F LH2.4 Bra val, pga adaptivt styrsystem ,anpassar sig hyffsat till de förändringar du göra på motorn.

Lätt portad och ev planad 531 topp Denna topp är ofta överskattad, i många fall funkar en 530 bättre när man är ute efter den motorkaraktär du vill ha. Du kanske tappar 10-15hk på toppvarv med en 530-topp jämfört med en 531, men du tar igen dem med råge på mellanregistret= mycket roligare bil att köra. :D

Vad som däremot är snudd på obligatoriskt är att porta avgaskanalen och sätta dit 38mm ventiler, för avgaskanalerna är de stora flaskhalsarna på dessa topplock, vare sig det är 530- eller 531-topp.

Extraktor-grenrör. Det är en bra investering, ger en del på mellanregistret. Kombinera med ett 2,5" fullflödes, så har du ett system som räcker långt.

VX3 kam Okej, men jag skulle nog rekomendera en ENEM V15-kam, den är nyare i utformning och ger effekt vid rätt vartalsområde, 2000-6000rpm. Blir förvisso lite dyrare med den kammen.

Marinvev Jojo, nu snackar vi rätt utrustning, kvalar in på ett måste om man vill ha vrid...

Svarvade turbokolvar Eller kolvar från en marinmotor, har det för att du bör ha längre stakar hursomhelst.

Turbospridare (kanske finns många olika, vet inte) Jo, ska du ta ut mer än ca155hk måste du byta spridare, där maxas org spridare. Turbospridarna är ett bra val, de klarar att ge ca220hk och det ska räcka gott. Dock måste du modda LMM-storleken, enklare och billigare än att mappa om styrenheten helt, och minns jag rätt så blir den nya diametern på LMM:en 74mm invändig. Det stämmer dock endast om du nu har spridare som slutar på -762 eller liknande storlek.

Jag är själv på gång att modda min LMM, så jag kan meddela hur resultatet blivit, kör nu på turbospridare och org LMM, men det beror på att jag har E85 i tanken...

Dock är startproblemen för stora nu på vintern så det blir bensin igen.





Nåväl, det där var några funderingar så här på kvällskvisten, är rätt trött så fråga på så svarar jag nästa gång jag är in här.



Mvh Peter.
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?