Ryckig gång 740 88A - byt pumpen i tanken

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Beske
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 jan 2005, 20:00

Ryckig gång 740 88A - byt pumpen i tanken

Inlägg av Beske »

Har haft problem med en ryckig bil (740-88A) en längre tid. Trodde att det var tändningsproblem. Jag fick tips om att tankpumpen kunde vara kass. Jag mätte pumpen. Det visade sig att den var kass. Jag köpte en beg på skroten för 800 kr (en i plast). Nu går bilen som en klocka igen och tankmätaren har plötsligt börja visa rätt nivå. Det tog ca 1,5 tim att byta tankarmaturen. Det som tog tid vara att skarva tryck och returslangen eftersom de var för korta. Innan jag bytte tankarmaturen kollade jag med en Volvo verkstad. Det skulle ha 2200 kr för pumpen och ca 1000 kr för jobbet. Kul att spara lite pengar genom att göra jobbet själv. Bara lite tips till andra som kanske har samma problem med ryckig bil.



Mvh

Beske

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

Kul att det löste sig för dej men förpumpen (tankpumpen) har du blivit blåst på tyvärr...jag köpte en ny förpump idag på mekonomen för 825 spänn så en begagnad på en skrot för samma pris är åt helsike för dyrt!

sven
Van forumsanvändare
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 apr 2005, 21:41
Ort: Halmstad Leg.nattuggla
Kontakt:

Inlägg av sven »

Beske det var väl med tankamatur ??? annars var det dyrt
Bild

volvo 944GL 91 45.000 mil som går på 100% E85 knappt inkörd

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

sven skrev:Beske det var väl med tankamatur ??? annars var det dyrt


Ja var det med armaturen också så kan jag köpa priset...

Beske
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 jan 2005, 20:00

Inlägg av Beske »

Ja, hela armaturen. Nu funkar tankmätaren också.



Mvh



Beske

Skriv svar