följ min guide nedan för att säkerställa att givaren för styrboxen är okej, om givaren för instrumentet pajar händer inte nåt mer än att mätaren inte visar nåt utslag.
denna beskrivning passar motorer med LH 2.x och upp.
Kontroll av tempgivare vis bränslestyrbox:
1. Du måste först se till att tändningen är avslagen, ta därefter bort säkring nr 1 i säkrings dosan
2. Ta loss Multikontakten på bränslestyrboxen (sitter under panelen på höger sidan vid främre passagerar plats.
3. Sätt tillbaka säkringen
4. skruva loss skruven från bränslestyrbox kontaken samt ta bort de två "kammar" som sitter i kontakten.
5. I motor rummet, ta bort kontakten från tempgivaren
6. lossa på locket till expansionskärlet för kylvätskan ( för att utjämna trycket)
7. skruva loss tempgivaren från motorn
8. sätt tillbaka tempgivarkontakten på tempgivaren.
9. sänk ner tempgivaren i vätska med känd temperatur. ( en kastrull med vatten och en kokplatta funkar utmärkt) se till att ha koll på temperaturen.
10. Mät resistansen mellan stift 13 och jord ( på kontaktstycket till bränslestyrboxen) och värm upp givaren till nedanstående bestämda värden
jämför dina uppmätta värden med nedanstående tabell:
Grader celcius...............resistans
.............................MAX............MIN
-10........................8260 - 10560 Ohm
20........................2280 - 2720 Ohm
40........................1080 - 1320 Ohm
60..........................550 - 620 Ohm
80..........................290 - 364 Ohm
-------------------------------------------------------------------------------------
Kontroll vid Tändstyrbox
1. se till att tändningen fortfarande är avstängd.
2. ta loss Multi kontakten till Tändboxen ( sitter ovanför pedalstället, en svart låda)
3. skruva loss skruven från bränslestyrbox kontaken samt ta bort de två "kammar" som sitter i kontakten.
4. I motor rummet, ta bort kontakten från tempgivaren
5. lossa på locket till expansionskärlet för kylvätskan ( för att utjämna trycket)
6. skruva loss tempgivaren från motorn
7. sätt tillbaka tempgivarkontakten på tempgivaren.
8. sänk ner tempgivaren i vätska med känd temperatur. ( en kastrull med vatten och en kokplatta funkar utmärkt) se till att ha koll på temperaturen.
9. Mät resistansen mellan stift 2 och jord ( på kontaktstycket till Tändstyrboxen) och värm upp givaren till nedanstående bestämda värden
jämför dina uppmätta värden med nedanstående tabell:
Grader celcius...............resistans
................................MAX.......MIN
-10...........................8260 - 10560 Ohm
20...........................2280 - 2720 Ohm
40...........................1080 - 1320 Ohm
60.............................550 - 620 Ohm
80.............................290 - 364 Ohm
Gode_Herrn skrev:tja har en grej till faq delen i denna tråd om tempgivare står det att det gäller LH 2** o uppåt http://740klubben.server.nu/forum/viewt ... tempgivare
vilket inte är korrekt finns både en svart och en blå givare den blåa med bosch nummer 0 280 130 028 so9m sitter på bilar med lh 2,2 och även E-motorena ska värdena vara dessa..
-10*C......32 000 - 53 000 Ohm
+20*C.....8 500 - 11 500 Ohm
+80*C.....770 - 1320Ohm
MVH / Kenny
Om dina uppmätta värden överstiger eller understiger de i tabellen så är tempgivaren defekt.
det går ju att kolla värdena med givaren på plats också, kruxet är att kunna kontrollera tempen på ett så korrekt sätt som möjligt. om motorn är kall och det under ca 4 timmar varit säg 20 grader så kan man anta att motorn håller den tempraturen också, men sen ska den värmas.. inte lätt att köra motorn om man inte har kontakterna i.. FAST efter man tagit bort "kammarna från kontakterna så kan man sätta tillbaka dom på boxarna och därigenom starta motorn, ´(finns små test hål där man tog bort kammarna som man kan använda om man har testsladdar med lång tunn spets till multimetern.) har du en välgraderad och pålitlig tempmätare i bilen så kan du använda den. tempgivaren är en lurig fan som alltför ofta är boven i dramat när det gäller konstiga fel i volvo motorerna,
i testet ovan så provar du samtidigt så att kablaget är okej, får du inte nån signal alls när du mäter så har du förmodligen kabelbrott, dubbelkolla mot felkoderna som då ska ge kod 1-2-3, ( bilen brukar i dessa fall vara grymt svårkörd om man ens får igång den.)