Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 20 okt 2018, 00:37

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 05 sep 2005, 19:02 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 16 jan 2005, 18:09
Inlägg: 202
Ort: Västerås
En guide i konsten att felsöka sina tempgivare på B230 motorer, båda sitter under insuget och den främre är till temperaturmätaren inne i kupen, den bakre ( närmast fördelaren) är tempgivaren för styrboxen.



Bild

Bild



följ min guide nedan för att säkerställa att givaren för styrboxen är okej, om givaren för instrumentet pajar händer inte nåt mer än att mätaren inte visar nåt utslag.





denna beskrivning passar motorer med LH 2.x och upp.



Kontroll av tempgivare vis bränslestyrbox:





1. Du måste först se till att tändningen är avslagen, ta därefter bort säkring nr 1 i säkrings dosan



2. Ta loss Multikontakten på bränslestyrboxen (sitter under panelen på höger sidan vid främre passagerar plats.



3. Sätt tillbaka säkringen



4. skruva loss skruven från bränslestyrbox kontaken samt ta bort de två "kammar" som sitter i kontakten.



5. I motor rummet, ta bort kontakten från tempgivaren



6. lossa på locket till expansionskärlet för kylvätskan ( för att utjämna trycket)



7. skruva loss tempgivaren från motorn



8. sätt tillbaka tempgivarkontakten på tempgivaren.



9. sänk ner tempgivaren i vätska med känd temperatur. ( en kastrull med vatten och en kokplatta funkar utmärkt) se till att ha koll på temperaturen.



10. Mät resistansen mellan stift 13 och jord ( på kontaktstycket till bränslestyrboxen) och värm upp givaren till nedanstående bestämda värden



jämför dina uppmätta värden med nedanstående tabell:



Grader celcius...............resistans



.............................MAX............MIN

-10........................8260 - 10560 Ohm

20........................2280 - 2720 Ohm

40........................1080 - 1320 Ohm

60..........................550 - 620 Ohm

80..........................290 - 364 Ohm

-------------------------------------------------------------------------------------



Kontroll vid Tändstyrbox



1. se till att tändningen fortfarande är avstängd.



2. ta loss Multi kontakten till Tändboxen ( sitter ovanför pedalstället, en svart låda)



3. skruva loss skruven från bränslestyrbox kontaken samt ta bort de två "kammar" som sitter i kontakten.



4. I motor rummet, ta bort kontakten från tempgivaren



5. lossa på locket till expansionskärlet för kylvätskan ( för att utjämna trycket)



6. skruva loss tempgivaren från motorn



7. sätt tillbaka tempgivarkontakten på tempgivaren.



8. sänk ner tempgivaren i vätska med känd temperatur. ( en kastrull med vatten och en kokplatta funkar utmärkt) se till att ha koll på temperaturen.



9. Mät resistansen mellan stift 2 och jord ( på kontaktstycket till Tändstyrboxen) och värm upp givaren till nedanstående bestämda värden



jämför dina uppmätta värden med nedanstående tabell:





Grader celcius...............resistans



................................MAX.......MIN

-10...........................8260 - 10560 Ohm

20...........................2280 - 2720 Ohm

40...........................1080 - 1320 Ohm

60.............................550 - 620 Ohm

80.............................290 - 364 Ohm



Gode_Herrn skrev:
tja har en grej till faq delen i denna tråd om tempgivare står det att det gäller LH 2** o uppåt http://740klubben.server.nu/forum/viewt ... tempgivare



vilket inte är korrekt finns både en svart och en blå givare den blåa med bosch nummer 0 280 130 028 so9m sitter på bilar med lh 2,2 och även E-motorena ska värdena vara dessa..



-10*C......32 000 - 53 000 Ohm

+20*C.....8 500 - 11 500 Ohm

+80*C.....770 - 1320Ohm



MVH / Kenny




Om dina uppmätta värden överstiger eller understiger de i tabellen så är tempgivaren defekt.





det går ju att kolla värdena med givaren på plats också, kruxet är att kunna kontrollera tempen på ett så korrekt sätt som möjligt. om motorn är kall och det under ca 4 timmar varit säg 20 grader så kan man anta att motorn håller den tempraturen också, men sen ska den värmas.. inte lätt att köra motorn om man inte har kontakterna i.. FAST efter man tagit bort "kammarna från kontakterna så kan man sätta tillbaka dom på boxarna och därigenom starta motorn, ´(finns små test hål där man tog bort kammarna som man kan använda om man har testsladdar med lång tunn spets till multimetern.) har du en välgraderad och pålitlig tempmätare i bilen så kan du använda den. tempgivaren är en lurig fan som alltför ofta är boven i dramat när det gäller konstiga fel i volvo motorerna,



i testet ovan så provar du samtidigt så att kablaget är okej, får du inte nån signal alls när du mäter så har du förmodligen kabelbrott, dubbelkolla mot felkoderna som då ska ge kod 1-2-3, ( bilen brukar i dessa fall vara grymt svårkörd om man ens får igång den.)


Upp
   
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 sep 2005, 19:21 
Offline
Expert
Användarvisningsbild

Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Inlägg: 8621
Kör: 142-73
Ort: Kolsva
Bra TISA! Mera godis till FAQ avdelningen!! Flyttar den dit.

_________________
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.


Upp
   
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 sep 2005, 17:33 
Offline
Expert
Användarvisningsbild

Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Inlägg: 8621
Kör: 142-73
Ort: Kolsva
Mer info från TISA:

Hallå. tänkte att jag ska klargöra hur tempgivaren i b230F motorerna 89-95 ( kan ev tillämpas på fler motortyper) fungerar då många verkar fundera på det,



I själva verket finns det 3 st tempgivare på B230 motorn: Kylvätsketemperaturgivaren (som har två värme sensorer i en och samma givarkropp) samt motortempgivaren ( som ger signal till instrumentet i kupén)



Två st NTC termistorer ( NTC = Negative Temperature Coefficient) är inbyggda i en och samma Kylvätsketempgivare med två kontaktstift och Jord genom givarkroppen, den ena tempgivar signalen går till LH bränslestyrboxen, och den andra går till EZK tändstyrboxen,



den tredje tempgivaren är den som används av instrumentet i kupén, även den har två kontaktstift men där är den ena signal och den andra Jord dvs den jordar inte genom givar kroppen, därför är det viktigt att hålla isär vilken som är vilken när man mäter eller byter ut till en ny, dom är EJ utbytbara med varandra! köper ni en spritt ny se till att ni får en med samma nummer som den gamla!





Tempgivaren till instrumentet är den främre ( mot kamkåpan sett) av de två givar kroppar som sitter under insugsröret, kylvätsketempgivaren är den bakre således. placerad under röret från insuget till cylinder nr 3 kan man säga.



Bild

_________________
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.


Upp
   
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 nov 2005, 22:22 
Offline
Moderator

Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Inlägg: 14489
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Förenklad komponentplacering

Bild



//Erik

_________________
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?


Upp
   
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 feb 2007, 18:58 
Offline
Expert

Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Inlägg: 8321
Kör: Fiat freemont 2013
Ort: Stockholm
evozz skrev:
Mer info från TISA:



Två st NTC termistorer ( NTC = Negative Temperature Coefficient) är inbyggda i en och samma Kylvätsketempgivare med två kontaktstift och Jord genom givarkroppen, den ena tempgivar signalen går till LH bränslestyrboxen, och den andra går till EZK tändstyrboxen,







Eftersom det finns oklarheter om mätvärdena på kylvätsketempgivaren(den till styrenheterna) så kan jag berätta att om man mäter mellan stiften så får man dubbelt mätvärde mot vad som står i tabellerna.



Mäter man mellan givarkroppen och ena stiftet så får man rätt mätvärde.





Skruva ur givaren å koka lite vatten hemma å mät så får ni bäst nogranhet. använd någon bra termometer som klarar 100 grader.

_________________
Bild


Upp
   
InläggPostat: 10 apr 2011, 09:49 
Offline
Moderator

Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Inlägg: 14489
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Eda skrev:
Ämne: How-To: FAQ Felsökning Tempgivare

Hej!

Har följt denna faq för att komma fram till om min tempgivare till min 740 1988a med LH2.2 ger rätt värden.

Har kommit fram till att det som står citerat från Gode_Herrn inte stämmer.
För det första har tempgivaren med den ljusblå kontakten bosch-nummer 0 280 130 026 (volvo-nr 1332396) för det andra är mätvärdena helt fel, mätvärden enligt bosch:

Resistance at -10 °C kΩ 8,727 ... 10,067
Resistance at +20 °C kΩ 2,375 ... 2,625
Resistance at +80 °C kΩ 0,296 ... 0,349

Vilket verkar stämma bra med min nyinköpta tempsensor.

Vad som mer bör nämnas är att denna tempsensor till skillnad från den till LH2.4 enbart går till motorstyrningen. Det vill säga att man ska mäta mellan stiften för att få fram ett mätvärde, det finns ingen koppling mellan stiften och sensorns hölje.

//Eddie


Uppdaterar med aktuell info för LH2.2. Tack för det Eddie

_________________
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015