How-To: Sänka 960/965-S/V90.

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

How-To: Sänka 960/965-S/V90.

Inlägg av evozz »

Såg en tråd i "offtopic" ang lite insamlingar till FAQ-avdelningen. Så här kommer lite bidrag från mig.



Hur ska man gå tillväga för att sänka en Volvo 960/965-S/V90 årsmodell -95 och uppåt? Denna Volvo modell har ju en "egen" typ av bakaxel upphängning mot andra modeller, Multilink kallas den & har en bladfjäder av kompositmaterial liggandes på tvären mellan bakhjulen istället för de traditionella spiralfjädrarna. Sen sitter det även nivomat dämpare på de flesta av dom, så att sänka är en liten historia i sig, oftast dyr....



Det finns många vägar att gå, här är några av dom som jag med flera på detta eminenta forum har praktiserat!



1: Använda Volvos egen sats, som jag gör.

Den sänker inte så mycket, cirka 25-30mm men då får du en sats som du inte behöver bygga om så mycket för att få den att passa! Det som ingår i denna satsen är: Nya kortare nivomater, bladfjäder till bak & nya fjäderben & fjädrar till fram. Här följer lite bilder på demontering mm bak som jag gjort:



Nya grejor fram:

Bild



Nya bak:

Bild



Monterat fram:

Bild



Multi-linken isärplockad bak. Det var inte roligt kan jag säga, vi hade ju ingenting att gå efter (reparationshandbok eller dyl) så vi körde lite på känn. Kan ju iaf säga att det är bra spänst i bladfjädern...

Så här ser det ut när underdelen är släppt och undre bärarmen borttagen:



Bild



Bild



Bild



Här ser man skillnaden på bladfjädrarna:

Bild



Bild




Och nivomaterna:

Bild



Så här ser bilen ut idag:

Bild



Denna sats betalade jag 6940:- för hos Volvo med anställdas rabatt. Sen gick det på en 500:- för 4-hjulsinställning, så summa sumarum ca 7500:- & en bil med bra mycket bättre väghållning! Har ni några frågor på tillvägagångs sättet för att byta dessa grejor får ni gärna PM:a mig.

Tyvärr har denna sats utgått ut Volvos Sortiment!! Men det får stå kvar om nån hittar beggade grejer :)



2: Sänka med hjälp av distanser till nivomaterna. Det finns distanser att köpa, jag har själv ett par ligger, som man sätter på undre bärarmen & flyttar ner nivomatfästet. Detta sänker ca 50mm. Enda kruxet med denna sats är att du blir tvungen att kapa bort det gamla fästet i bärarmen. Enligt källor ska det också gå bra att ställa hjulvinklarna utan ingrepp, annars så kan man sätta brickor eller shims som "moonwalk" gjort (kolla steg 3) Annars är det bara "Bolt-on"! Jag köpte mina av "runesson på TPC:s forum. Så här ska de sitta:

Bild



Så här ser de ut:

Bild


1300:- kostade denna satsen + postens avgifter.



3: Använda Koni:s dämpare.



"Moonwalk" har Konis dämpare på sin bil inköpta på:http://www.stotdamparverkstan.se/ Både fram och bak, då de har en ombyggnads-sats för att sätta i lösa dämpare i 960:ins ben då de annars är sk "våta ben" = dämpkolven direkt i benet. Sen använder han Volvos sänkfjäder bak, samma som jag har på bilderna ovan.



Här är lite bilder på hans bil & hur låg den är: (obs! med 940 fjädrar fram, dock bytta till Audi TT/S3 Quattro nu!)

Bild



Bild



Jag citerar Moonwalk:
sänkfjäder volvo för nivåreglering 1400kr

specialbyggda dämpare gula koni 8000kr

fjädrar fram H&R för audi s3/tt quatro 3000kr



samt en del pyssel fram å tillbaka med bussningar fjäderbensstag nya krängare osv .. övre främre länkarmsinfästningen i bakvagnen sitter med skruvförband in mot ramen .. där kör jag idag med 2.5mm brickor och har på de viset fått ut hjulvinklarna till ca -1.5grader å mindre går å få om man lägger på lite mer brickor ..

toe-vinklar bak justerar man på liknande sätt som fram med bakre styrstag i bakvagnen .. justeras med excenter bultar ..



caster går även den att justera samt toe variation vid dämprörelser.. detta likaså med brickor mellan övre yttre länkarmsinfästningen mot spindeln bak .. lägg brickor däremellan så får man ökad caster





hård förvisso .. men fortfarande god komfort kvar i den ..



är ni i gbg området så går de ju att synas så kan jag visa nån dag..



fram går förvisso 940 fjädrar men dom stämmer inte riktigt i dämpvärden med följd att dämparna slår igenom.


Har ni några mer frågor om denna kombination, så får ni säkert PM:a "moonwalk"!



4: 940 dämpare bak.



Såsom bla kardanmannen & Fanatic har på sin.

1. bulta av nivomaterna.

2. kapa av "rörstumpen" som sitter på bärarmen där dämparen satt.

3. Upp med dämpare från 740/940 och bulta dit.

4. Sänk ner åket =)



Ca 5cm sänks bilen med hjälp av Denna modifikation.







Så, hoppas att det klarnat lite för er! :!: Kombin & sedanen ser likadana ut i hjulupphängningen, dock skiljer det om du ska köpa nya grejor på Volvo. Kombin har annorlunda artikelnummer mot sedanens bak & Automataren har annorlunda än den manuella fram.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

*uppdaterad*
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Re: How-To: Sänka 960/965-S/V90.

Inlägg av evozz »

*Uppdaterad med nya bilder!*
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Skriv svar