Sportluftfilter

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Sportluftfilter

Inlägg av tictac »

Det finns två typer av sportluft filter, det enda är ett insats filter och med det menas att man ersätter sitt Volvo original luftfilter, dvs. man monterar sitt nya insats filter i original luftfilter boxen.



Den andra typen är ett så kallat öppet filter, för att montera ett sådant så monterar man bort sin original luftfilter box och monterar det öppna filtret direkt på röret/slangen som tidigare luftfilter boxen var ansluten till.



Det finns öppna filter att köpa med mycket varierande anslutnings diametrar så du behöver inte vara orolig över att inte kunna ha ett öppet filter.



Några detalj att tänka på vid montering av öppet filter är att man skall se till att filtret sitter fast så att inte LMM kommer åt att röras, om den rör sig så är det stor risk att den kommer att gå sönder .



Vissa säger även att man inte skall montera ett öppet filter direkt på LMM utan att man skall ha en liten bit rör mellan filter och LMM, detta för att det skapas kraftiga luft virvlar precis vid filtret och dom kan bli så kraftiga så att trådarna i LMM går utav. Hade själv förut mitt öppna filter monterat direkt på LMM och den höll fint, så det får man göra som man vill.



Någon frågade om man kan köra med ett öppet filter på vintern, och svaret är att jag det går.



Synpunkter och erfarenheter från en användare på forumet:



"Om man har öppet luftfilter missar man förvärmningen som det är i den orginala luft burken. Men det kanske bara är så på 940.

Jag tycker dock att min gick jämnare och bättre nu på vintern med det orginala slutna luftfiltret."



Tack brinkan87 för informationen



Kan tillägga att det där med förvärmningen även gäller för 240/740/760 och säkertligen dom flesta bilar som finns på marknaden.



Sen finns det ju många som påstår att man får 5, 10, 20 hk vid montering av ett sportluftfilter, och det får man ju tro på om man vill.

Kan ju bara tala för mig själv nu, jag hade ett öppet filter förut på en skapligt original 760TIC och kan meddela att det vart ingen som helst märkbar skillnad med det öppna filtret jämfört med ett Volvo original som jag tidigare hade.



Ljudmässigt så tycker jag att ett öppet filter låter väldigt mycket (på en turbo)

Dels så höjs insugs ljudet från motorn(och detta gäller både sug motorer och turbo motorer), inte mycket men ändå så man tydligt hör den in i kupén.

Har men sedan en turbo så låter det väldigt mycket när original avlastningsventilen arbetar och man får det klassiska pys ljudet som vissa älskar och vissa hatar.



När det gäller insatsfilter och ljudnivå så kan jag säga av erfarenhet att man inte hör insugs ljudet in i kupén. Dock så hör man pys ljudet, inte lika tydligt som med ett öppet filter men det hörs ändå mer än ett Volvo original filter.



"Rengöring rekommenderas efter ca 1000 mil. Beroende på årstid och hur bilen användes kan tätare intervaller bli aktuellt ex. på vår och sommar samt i stadstrafik med mycket föroreningar i luften.

Igensatt filter kan både ge funktionella motorproblem och motorskador.



Vid rengöring användes endast vattenbaserad avfettning. Gärna miljögodkänd. Medel baserad på lacknafta eller starkare rengöring kan skada bomullsfibrerna



Montera bort filtret och spraya in rengöringsmedlet på den sida där luften sugs in. Låt medlet verka i några minuter. Om filtret är mycket smutsigt kan ytterligare rengöringsmedel hjälpa till att lösa upp smutsen.

Skölj ur filtret (från baksidan) under kran eller dusch med ljummet vatten.

Låt filtret självtorka. Kontrollera så att inte det finns någon skada på filterytan eller den yttre gummikanten.

Är bilen utrustad med Grovfilter (s.k.\"lövfälla\") innan luftfilterburken så ska detta rengöras samtidigt.



Spraya till sist in hela filter med JR:s speciella olja i lagom mängd. Överdosera ej olja så att filtret droppar eller att motorn kan suga i sig filterolja. (detta kan skada ev. Luftmätare)



OBS. Filtermaterialet tar skada av tryckluft och vatten med högtryck.



/ BSR"



"Du kan givetvis montera ett koniskt N/A filter, de är inte bilmodellsbundna..



Nackdelen med att byta ut original filter boxen mot ett koniskt (öppet) är följande;

- Motorn suger i sig mer partiklar från motorrummet (något mindre med garanterat tryck tät skiljevägg). Att låta motorn suga i sig mer partiklar är som att låta fin blästra motorn in ifrån...

- Motorn kommer att suga i sig mer varm luft än med original filter boxen

- Om installationen inte görs 100% fast, dvs. filtret kan inte röra på sig alls, så brukar ett mycket vanligt problem vara att gummislangen mellan filter och inloppet turbon suger ihop sig vid högre laddtryck, vilket inte är så nyttigt när ingen 7- eller 9-serie Volvoturbo har MAP sensor utan endast MAF (alltså den förväntade luftmängden kommer senare och mängder med bränsle pytsas i, och de modeller med lambdasond så hinner inte lambda uppdatera tillräckligt snabbt..).



Original filter boxen är inte så dåligt utformad och suger luft från höger innerskärm, genom en 3" öppning - där den kallaste luften finns, och givetvis renare luft än den som finns i motorrummet.



Köp vilket filter du vill, men du uppnår faktiskt ett något sportigare ljud även med "sport" filter för montering i original burken...



/ zerial"



Känn er fria att påpeka felaktigheter eller att lägga till information i denna FAQ om ni känner att något saknas, kontakta då mig eller någon annan moderator

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html



ett litet test av "dyra" märkesfilter.

Tänk på att många som säljs idag är billiga taiwankopior.....



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar