How-To: Montering av Turbo+ på B230FT

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

How-To: Montering av Turbo+ på B230FT

Inlägg av tictac »

Denna anvisning avser Turbo+ för LH2.4 på en B230FT. men det skall även passa på B230FK med LH2.4. Om det passar på en motor med LH2.2 kan jag inte svara på utan det får man fråga på Volvo eller av någon som vet. Vet någon säkert att det passar så skicka ett PM eller kontakta mig på annat sätt så ser jag till så det ändras här.

Hur fungerar då Turbo+?
I korta drag så kan man säga att det ökar laddtrycket med hjälp av en elektronisk magnetventil som pyser WG-klockan, dock så sker inte detta fören efter 3700rpm och förutsatt att man har WOT (WideOpenThrottle) dvs håller gaspedalen helt i botten, detta kontrolleras av spjälläges-givaren som sitter på insuget. Laddtycket höjs ända upp till ca 0.9 bar, och extra bensin sprutas in medans Turbo+ är aktiverat, börjar motorn att knacka så slås Turbo+ genast av. Detta låter ju rätt bra men motorn kommer aldrig att gå lika bra som en chippad motor med höjt laddtryck till 0,9bar, men visst känner man att det sparkar till när Turbo+ aktiveras och det är perfekt till omkörningar.

Enligt Volvos specifikationer skall det ge 190hk/141kW med Turbo+ kittet.

Detta ingår i ett Turbo+ kitt:
Turbo Plus Översikt av delar
Turbo Plus Översikt av delar
turbo+06.jpg (55.57 KiB) Visad 3541 gånger
Betar av hur och vart allt skall monteras i nummer ordning.

Nr1: skall till plus på batteriet.
Nr2: Säkrings hållare där det skall vara en 10 amperes säkring.
Nr3: Två kablar som skall till tändspolen, en lite grövre svart och en blå, den svarta kabeln skall på det stiftet där det sitter en röd/vit kabel, och den blå kabeln ska till stiftet där det sitter en blå kabel.
Turbo Plus montering bild 2
Turbo Plus montering bild 2
turbo+01.jpg (280.43 KiB) Visad 3541 gånger
Nr4: Var ej inkopplad på min bil.
Nr5: Finns ett kontaktstycke vid torkfiltret där denna röd / vita kabel skall kopplas in enligt skissen nedan, se även bilden vart kontaktstycket sitter.
Turbo Plus montering bild 3
Turbo Plus montering bild 3
kontakt1.jpg (46.84 KiB) Visad 3541 gånger
Turbo Plus montering bild 4
Turbo Plus montering bild 4
turbo+02.jpg (60.09 KiB) Visad 3541 gånger
Nr6: Jord.
Nr7: Styr boxen till Turbo+ kittet, monteras smidigast på luftfilter boxens framsida, se bilden nedan:
Turbo Plus montering bild 5
Turbo Plus montering bild 5
turbo+05.jpg (188.23 KiB) Visad 3541 gånger
Nr8: Relä för styrning av magnetventilen, monteras smidigast på luftfilter boxens framsida, se bilden för Nr7:
Nr9: Magnetventil för styrning av laddtrycket, monteras smidigast på luftfilter boxens framsida, se bilden för Nr7:
Nr10: Finns ett kontaktstycke vid torkfiltret där denna svart / vita kabel skall kopplas in enligt skissen nedan, se även bilden vart kontaktstycket sitter under Nr5:
Turbo Plus montering bild 6
Turbo Plus montering bild 6
kontakt2.jpg (52.11 KiB) Visad 3541 gånger
Så här skall slangarna från magnetventilen dras:

Slang nr1 skall till huset på turbon.
Slang nr2 skall skickas in i botten på luftfilterboxen via ett hål man själv får borra.
Slang nr3 skall kopplas in på WG-klockan.
Turbo Plus montering bild 7
Turbo Plus montering bild 7
turbo+03.jpg (48.43 KiB) Visad 3541 gånger
Turbo Plus montering bild 8
Turbo Plus montering bild 8
turbo+04.jpg (65.37 KiB) Visad 3541 gånger
Turbo Plus specifikationer
Turbo Plus specifikationer
turbo+_kitt.jpg (135.31 KiB) Visad 3541 gånger
Då var det klart!

Så här var det kopplat på min bil när jag demonterade Turbo+ kittet, tar dock inget ansvar för om något går sönder eller på annat sätt skadas på grund av användning av denna anvisning, det fungerade på min bil men behöver kanske inte göra det på din.