How-To: Montera S/V70, 850 stolar i 740/760/940

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

How-To: Montera S/V70, 850 stolar i 740/760/940

Inlägg av tictac »

Går det att montera S/V70, 850 stolar i min 740/760/940?

Svar: Ja det går det, det är gjort på min bil och så här går man till väga.




Det man först bör tänka på är att S/V70 och 850 har planare golv än en 740/760/940 har, och som man då kan förstå så är stolarna från en sådan bil anpassad till det golvet.

När man då monterar nya stolarna i en 740/760/940 så kommer dom att hamna lite högre upp än vad original stolarna är, det stör inte mig personligen och en person som är 185cm (ingen längre än så har suttit i min bil) kan lätt sitta i stolarna, det rör ju sig bara om kanske 20-30mm högre upp som nya stolarna hamnar.

En till grej är att om du har armstöd på luckan till mitten facket så kan det bli trångt, jag kunde inte använda mitt armstöd med dessa stolar, hade ett modifierad 850 armstöd



Först och främst montera ut dom gamla original stolarna, dock så ska den yttre (mot dörren) skenan från original stolen behållas, detta gäller både för höger och vänster sida.

Detta på grund av att skenorna på nya stolarna är monterat smalare än på original stolarna, så original skenan kommer att fungera som en distans både i sidled och även i höjdled så att nya stolen ligger plant.



Sedan tar du och svetsar fast original skenan på nya stolens befintliga yttre skena (se bilder) och på nya stolens inre skena svetsar du på två öron (se bilder)

Tänk på att mäta ut först vart du ska svetsa fast skenan och örat. detta kan inte jag hjälpa dig med utan det får man mäta själv.



Sedan är det bara att lyfta i den nya stolen och bulta fast den med original bultarna.



En sak att tänka på är att om man får tag på en stol med SIPS så kanske man bör ta bort krutladdningen innan man börjar böka med stolen, men det vet inte jag hur man gör, men det är något att tänka på iaf så man inte skadar sig.



Samtliga bilder är på förarsätet men principen är densamma på passagerarsidan



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild